Ts atommodell

Rutherfordsches Atommodell – In 5 1/2 Minuten erklärt

Ts rosinbollemodell - Wikipedi

Ts rosinbollemodell for atomets oppbygning ble foreslått av den engelske fysiker J.J. T etter at han hadde oppdaget elektronet i 1897.Denne partikkelen ble nesten med en gang antatt å være bæreren av den negative elementærladningen som tidligere var påvist i elektrolyseeksperimenter.Målinger viste at elektronet hadde en masse som var av størrelsesorden en tusendel av massen. Das tsche Atommodell ist ein Atommodell, nach dem das Atom aus gleichmäßig verteilter, positiv geladener Masse besteht, in der sich die negativ geladenen Elektronen bewegen. Dieses Modell wurde 1903 von Joseph John T entwickelt. Aufgrund der angenommenen Anordnung der Elektronen in der Masse, vergleichbar mit Rosinen in einem Kuchen, wird es auch als Plumpudding-oder. Ts atommodell ble anerkjent i verden for å gi det første lyset på konfigurasjonen av protoner og elektroner innenfor atomets struktur. Gjennom dette forslaget foreslo T at atomer var ensartede og inneholdt positiv ladning på en homogen måte, med tilfeldige forekomster av elektroner inne i hvert atom Dette kalles Ts atommodell. I 1913 viste han at grunnstoffet neon består av flere isotoper, en egenskap som tidligere bare var kjent ved radioaktive stoffer. Joseph J. T fikk i 1906 Nobelprisen i fysikk for teoretiske og eksperimentelle undersøkelser av elektrisk ledning i gasser. Han var far til fysikeren George P. T

Tsches Atommodell - Wikipedi

Ts atommodell erkändes i världen för att ge det första ljuset på konfigurationen av protoner och elektroner inom atomens struktur. Genom detta förslag föreslog T att atomerna var likformiga och innehöll positiv laddning på ett homogent sätt, med slumpmässiga avsättningar av elektroner inuti varje atom Joseph John T Han var en fremtredende kjemiker for ulike bidrag, for eksempel oppdagelsen av elektronen, dens atommodell, oppdagelsen av isotoper eller katodestråleeksperimentet.. Han ble født i Cheetam Hill, et distrikt i Manchester, England, 18. desember 1856. Også kjent som J.J. T, studerte han ingeniør ved Owens College, nå en del av University of Manchester, og senere. Den britiske kjemikeren Sir Joseph T laget i 1898 en enkel atommodell på grunnlag av egne eksperimenter og beregninger. Han tenkte seg atomene som massive kuler med positiv ladning for å nøytralisere elektronenes negative ladning.Han tenkte seg at elektronene var fordelt i kula, akkurat som rosiner i en bolle I 1911 teste Ernest Rutherford Ts atommodell ved å utføre forskjellige eksperimenter . Ut i fra det kunne han trekke disse slutningene: - Atomets masse og positive ladning må være samlet i sentrum av atomet, i atomets kjerne - Kjernen må ha en liten utstreknin

Ts atommodell. Ts atommodell [tɔʹm-], modell av atomens uppbyggnad framtagen av J.J. T. (11 av 23 ord) Vill du få tillgång till hela artikeln? Testa NE.se gratis eller Logga in. Information om artikeln Visa Stäng. Källangivelse Da T diesen Elektronen-Strahl aus jedem Metall durch Erhitzen gewinnen konnte, mussten diese Teilchen bereits im Metall enthalten sein; Atome konnten folglich nicht die kleinsten Bausteine der Materie bzw. unteilbar sein. T schlug daher im Jahr 1904 folgendes Atommodell vor

Atommodell av T Egenskaper, Eksperimenter

atommodell tog fart. Under 1800‐talets andra hälft ansåg fysiken grundstrukturen färdigforskad och endast putsning och vidare förfining återstod. Ett retfullt litet oförklarat fenomen återstod dock, nämligen det att gasformiga ämnen vid upphettning inte strålade på samma sätt som en upphetta Das T-Atommodell ist eines der frühesten Modelle zur Beschreibung der Atomstruktur. Dieses Modell wird auch als bekannt Plumpudding-Modell wegen seiner Ähnlichkeit mit einem Plumpudding. Dies erklärt, dass dieses Atom eine kugelförmige Struktur ist, die aus einem positiv geladenen Feststoff besteht und die Elektronen in diesen Feststoff eingebettet sind Das Atommodell von T war daher auch das erste Atommodell, dass elektrochemische Phänomene erklären konnte. Atome enthalten positive und negative Ladungen (bei einem neutralen Atom). Während einer chemischen Reaktionen können Elektronen abgegeben oder aufgenommen werden, wodurch geladene Atome (= Ionen) gebildet werden Ernest Rutherford (født 30. august 1871 i Brightwater i New Zealand, død 19. oktober 1937 i Cambridge i England) var en newzealandsk fysiker.Han er kjent for å ha lansert en ny atommodell med en sentral kjerne og med elektroner som går i bane rundt denne. Modellen baserte seg på gullfolieeksperimentet utført av hans nære medarbeidere Ernest Marsden og Hans Geiger i 1911

Das tsche Atommodell ist ein Atommodell, nach dem das Atom aus gleichmäßig verteilter Masse und positiver Ladung besteht, in denen sich die Elektronen bewegen. Es wurde 1903 von Joseph John T entwickelt und wird auch als Plumpudding-oder Rosinenkuchenmodell aufgrund der Anordnung der Elektronen in der Masse, vergleichbar mit Rosinen in einem Kuchen, bezeichnet T Atommodell (Rosinenkuchenmodell) In späteren Experimenten mit Röntgenstrahlen fand T heraus, dass in einem Atom eine deutlich geringere Anzahl an Elektronen vorhanden sein muss, als von ihm angenommen. So konnte die Elektronenanzahl in etwa nur der Masseanzahl eines Atoms entsprechen

Ts Atommodell: Egenskaper, Eksperimenter, Postulater

Die Entwicklung der Atommodelle. Was bedeutet Model in der Chemie? Zeitstrahl - Geschichte des Atommodells: Demokrit, Dalton, T, Rutherford´scher Streu.. Kennst du dich mit Atommodellen aus? Weiß Du wer T, Rutherford und Bohr sind? Richtig alle drei haben einen Nobelpreis bekommen! In diesem Video erklär.. A T-féle atommodell vagy más néven mazsolás kalács modell (angolul: plum pudding model) egy olyan atommodell, amely szerint az atomban egyenletesen oszlik el a tömeg nagyobb, pozitív töltésű része, és abban mozognak a kis tömegű elektronok.A modellt 1904-ben Joseph John T fejlesztette ki.. Alapállapotban az elektronok úgy oszlanak el, hogy a helyzeti energiájuk. Ts rosinbollemodell og Charles Glover Barkla · Se mer » Joseph John T. Joseph John T (ofte bare J. J. T) (født 18. desember 1856, død 30. august 1940) var en engelsk fysiker og oppdageren av elektronet i 1897. Ny!!: Ts rosinbollemodell og Joseph John T · Se mer » Omdirigeringer her: Ts atommodell

Ifølge Bohrs (naive) atommodell beveger elektronene seg i visse bestemte sirkelbaner rundt atomkjernen. Atomene sender ut stråling med karakteristisk bølgelengde når et elektron går over fra en bane til en annen. Til venstre vises en skjematisk figur av et atom hvor overganger mellom de seks innerste elektronskallene er tegnet inn, til høyre vises det tilsvarende energidiagrammet Die ersten Atommodelle. Im Jahr 1902 stellte WILLIAM THOMSON (LORD KELVIN) ein Atommodell vor: Das kugelförmige Atom sollte aus einer positiven elektrischen Flüssigkeit bestehen, in die ähnlich wie Rosinen bei einem Kuchen die negativ geladenen Elektronen eingebettet sind

Ernest Rutherford, från 1931 Baron Rutherford of Nelson (Lord Rutherford), född 30 augusti 1871 i Brightwater nära Nelson, Nya Zeeland, död 19 oktober 1937 i Cambridge, Cambridgeshire, var en nyzeeländsk-brittisk fysiker.Rutherford har kallats atomfysikens fader efter att ha varit en förgrundsgestalt i kartläggningen av radioaktivitet och atomers struktur T atomic model, earliest theoretical description of the inner structure of atoms, proposed about 1900 by William T (Lord Kelvin) and strongly supported by Sir Joseph John T, who had discovered (1897) the electron, a negatively charged part of every atom.Though several alternative models were advanced in the 1900s by Kelvin and others, T held that atoms are uniform. Ts atommodell (1897) Upptäckte elektronen och att dessa gick att frigöra från atomen, den var alltså inte odelbar. Hans modell bestod av att elektronerna var inbäddade i en positivt laddad sfär ¨T's atommodell presenterades 1904 av den brittiske fysikern J.J. T. I modellen visade han på att en atom bestod av positiva laddningar och i samma blandning finns det elektroner på så sätt kan negativa och positiva laddningar skapa balans p.g.a. elektronens struktur i atomen Das Atommodell von T wurde in der Welt für das erste Licht auf die Konfiguration von Protonen und Elektronen in der Struktur des Atoms erkannt. Durch diesen Vorschlag schlug T vor, dass die Atome einheitlich seien und eine positive Ladung auf homogene Weise enthielten, mit zufälligen Ablagerungen von Elektronen innerhalb jedes Atoms

Chemie - Referat: Das Atommodell nach T (Rosinenkuchenmodell) Eingeordnet in die 8. Klasse Referat kostenlos herunterladen Insgesamt 2206 Referate online Viele weitere Chemie - Referate Jetzt den Inhalt des Referats ansehen T entwickelte sein Atommodell einige Jahre nach der Entdeckung des Elektrons, und zwar 1903. 4. Was T schlussfolgern konnte: Die von ihm entdeckten Elektronen vermutete er richtig in den Atomen. Ganz wichtig war die Erkenntnis, dass Atome aus noch kleineren Teilchen bestehen Ts atommodell är en av dem tidigaste teorierna/ versionerna av en atom. T tänkte sig atomen som ett klot där den positiva laddningen var jämnt fördelad med antalet elektroner om befann sig i håligheterna

Entwicklung der Atomvorstellung - Physik Artikel » Serlo

Joseph John T - Store norske leksiko

Tsches Atommodell - Chemie-Schul

Das Tsche Atommodell. 1897 entdeckte Joseph J. T (1856-1940) erstmals, dass Atome nicht unteilbar sind. Er zeigte, dass die bis dahin unbekannten Strahlen, die aus einer Glühkathode austreten, ein Strom aus Teilchen sind Ts atommodell och J.J. T · Se mer » Rutherford-spridning. Spridning av α enligt Ts modell i jämförelse med Rutherfords mätningar Rutherford-spridning innebär att laddade partiklar sprids från ett litet, massivt och laddat spridningscentrum. Ny!!: Ts atommodell och Rutherford-spridning · Se mer » 190 Ts atommodell Rutherfords atommodell Bohrs atommodell Utdrag Allerede for 2500 år siden lanserte den greske filosofen Demokrit sin teori om at verden bestod av små byggesteiner kalt Atomos (fra gresk, udelelig). I dag holder vi fortsatt fast.

Tsches Atommodell, von J.J. T entwickeltes Atommodell, nach dem die negativen Elektronen in eine positiv geladene Masse, die den Großteil des Atomgewichts ausmacht, eingebettet sind. Es wird deswegen auch ›Rosinenkuchenmodell‹ genannt.Mit dieser Vorstellung war das Atom nach außen hin elektrisch neutral. Oszillationen der Elektronen um die Gleichgewichtslage würde zur. T úgy képzelte el az atomot, hogy az egy folytonos eloszlású, az atom egész térfogatát kitöltő pozitív töltésű anyagból és az ebbe beágyazott igen kis méretű (pontszerűnek tekintett) elektronokból áll. Erről kapta a T-féle atommodell a mazsolás puding elnevezést en atommodell som er i stand til å forklareDet ovennevnte fenomenet som hydrogenspektrum bestående av forskjellige frekvenser, lysspektrum bestående av forskjellige frekvenser, deflasjon av a-partikler i det ytre felt. Derfor erstattet Ernest Rutherfords atomtekniske atommodell i 1911 Ts Plum Pudding Model Joseph J. T entwickelte 1903 das Tsche Atommodell oder auch Rosinenkuchen-Atommodell, mit dem er zeigte, dass Elektronen im Atom wie Rosinen in einem Kuchen relativ regelmäßig verteilt sind. Ernest Rutherford widerlegte Ts Modell 1911, als er radioaktive Teilchenstrahlung auf Goldfolie schoss Sir Joseph John T (ofte berre J.J. T) (18. desember 1856-30. august 1940) var ein engelsk fysikar og oppdagaren av elektronet.Denne oppdaginga gav han Nobelprisen i fysikk i 1906.. Frå 1884 til 1918 var han professor i Cambridge, og frå 1905 samstundes professor i Natural Philosophy ved Royal Institution i London.Frå 1918 var han Master of Trinity College i Cambridge

Die Entwicklung der Atomvorstellung Joseph John T * 18. Dezember 1856 in Cheetham Hill bei Manchester † 30. August 1940 in Cambridge britischer Physiker Nobelpreisträger für Physik entdeckte 1897 das Elektron Lebenslauf 1870 : Owen College in Manchester 1884 : Erhaltung de kapittel strekning måles meter symbol tid måles sekunder symbol gjennomsnittsfart: fartsgraf strekningen tilsvarer arealet mellom grafen og førsteaksen regne I gymnasiekemin brukar man använda Bohrs atommodell för att beskriva hur en atom fungerar. Som alla andra modeller är det en förenkling av något mycket mer komplicerat. Detta är en modell som används främst inom kemin, vilket innebär att den förklarar mycket av det som är relevant för att förstå kemiska reaktioner T-modell (puding-modell) •A XX. század elejére világossá vált, hogy az atomban található elektronok ugyanazok, mint a katódsugárzás részecskéi. •Magyarázatra várt azonban, hogy -mi tartja össze az atomot, -milyen szerkezetű és -hogyan magyarázható a kívülről tapasztalt semlegesség

Atommodell von THOMSON LEIFIphysi

1. The plum pudding model is one of several historical scientific models of the atom.First proposed by J. J. T in 1904 soon after the discovery of the electron, but before the discovery of the atomic nucleus, the model tried to explain two properties of atoms then known: that electrons are negatively-charged particles and that atoms have no net electric charge
  2. Atommodell von Bohr: Im Gegensatz zu den vorherigen Atommodellen von Dalton oder Rutherford kann das Bohrsche Atommodell die Verteilung der Elektronen im Atom erklären. Im Unterschied zu dem Atommodell von Rutherford kann man daher mit dem Bohrschen Atommodell die chemische Reaktivität von Stoffen erklären und warum sich einzelne Elemtfamilien (z.B. Alkalimetalle) chemisch ähnlich verhalten
  3. Hei. Jeg har prøvd meg på denne oppgaven, men sliter litt. 1a) I Rutherfords forsøk gikk de fleste alfapartiklene rett gjennom gullfolien uten å bli avbøyd. Hvordan forklarer vi det med Rutherfords atommodell? b) Noen alfapartikler ble avbøyd,
  4. atommodell. En av de første til å undersøke radioaktive fenomener var Ernest Rutherford, en fysiker fra New Zealand som hadde studert under Joseph T. Tidligere var det observert at elektroner sendt mot et metallblad ble spredt i alle retninger. Rutherford sendte alfa partikler (Heliumkjerner - positivt ladde partikler) mot metallbladet
  5. A kvantummechanikai atommodell A Bohr-atommodellbõl már ismert, hogy az elektronok energiája kvantált, azaz csak adott értékeket vehet fel. Az energiaértékeket meghatározza az n fõkvantumszám: n =1 → E1 n =2 → E2 A Bohr-modell úgy képzelte el az atomi elektronokat, hogy az azonos energiáj
  6. John Dalton. Dalton [dɔ:ʹltn], John, född 6 september 1766, död 27 juli 1844, brittisk fysiker och kemist, den moderna atomteorins grundare. Från 12 års ålder undervisade han vid kväkarskolor, samtidigt som han bedrev självstudier i matematik och naturfilosofi. År 1793 blev han lärare i dessa ämnen vid New College i Manchester men lämnade tjänsten 1800, varefter han försörjde.
Evelinas skolblogg: 2016

T war (zusammen mit John Henry Poynting, George Francis FitzGerald, Oliver Heaviside und Joseph Larmor) einer derjenigen, welche die Elektrodynamik von James Clerk Maxwell weiterentwickelten. 1880 leitete er (allerdings nur annähernd) die Lorentz-Kraft ab. 1881 untersuchte er das Verhalten von bewegten Ladungen und führte dabei das Konzept der elektromagnetischen Masse ein; d. h., er. Atomteori er innenfor kjemi og fysikk en teori om stoffets eller materiens vesen, og som hevder at materie består av atskilte enheter som kalles atomer i motsetningen til den foreldete oppfatningen at materie kunne bli delt i enhver vilkårlig minste enhet. Teorien begynte som et filosofisk konsept i antikkens Hellas med hovedsakelig Demokrit og samtidig og antagelig uavhengig i oldtidens India So entwickelte er 1903 ein von W. THOMSON (LORD KELVIN) 1902 vorgeschlagenes Atommodell weiter. Während LORD KELVIN ein Modell mit stetig verteilter positiver Ladung annahm, in die die negativ geladenen Elektronen eingebettet sind, versuchte J. J. THOMSON zu beweisen, dass sich die Elektronen im Atom in Ringen um den Atomkern anordnen Wikipedia's Ts atommodell as translated by GramTrans. Nedenstående er en automatisk oversættelse af artiklen Ts atommodell fra den svenske Wikipedia, udført af GramTrans den 2018-01-12 09:47:50. Eventuelle ændringer i den svenske original vil blive fanget igennem regelmæssige genoversættelser

Rosinenkuchenmodell, T modell Die NAWI Homepag

1. Rutherfordsches Atommodell Das rutherfordsche Atommodell ist ein Atommodell, das 1911 von Ernest Rutherford aufgestellt wurde. Es korrigiert da
  2. Das Tsche Atommodell. J.J. T wurde am 18. Dezember 1856 in Cheetham Hill geboren. Er starb am 30. August 1940 in Cambridge. Ts erste wichtige Arbeit war eine Anwendung der neuen und noch nicht voll akzeptierten Theorie des Elektromagnetismus von Maxwell auf die Dynamik bewegter Ladungen. Er zeigte, dass eine geladene Kugel entsprechend der Ladung proportional zur.
  3. Joseph John T wurde am 18.12.1856 in Cheetham Hill bei Manchester geboren und starb am 30.08.1940 in Cambridge. Er war ein Physiker und erhielt einen Nobelpreis für Physik. Joseph J. Ts Eltern kamen aus Schottland und sein Vater arbeitete in einem Antiquariat, das ihm auch gehörte
  4. T nannte diese winzigen negativen Teilchen Elektronen, nach dem griechischen Wort für Bernstein. Die Tatsache, dass Metallatome Elektronen freisetzen können, wenn sie erhitzt werden, veranlasste T, das Atommodell von Dalton im Jahre 1904 zu erweitern
  5. A T-féle atommodell vagy más néven mazsolás kalács modell (angolul: plum pudding model) egy olyan atommodell, amely szerint az atomban egyenletesen oszlik el a tömeg nagyobb, pozitív töltésű része, és abban mozognak a kis tömegű elektronok.A modellt 1904-ben Joseph John T fejlesztette ki
  6. imal durch Anregung beginnen z
  7. Schlussfolgerungen für das RUTHERFORDsche Atommodell Abb. 3 Erklärung des Streuexperiments von GEIGER und MARSDEN durch eine moderne Form des Atommodells von RUTHERFORD Die Beobachtungen im Experiment konnten nicht mit dem Atommodell von T erklärt werden und motivierten Rutherford daher zur Entwicklung eines neuen Atommodells, dass die Ergebnisse des Versuchs erklären kann

Atommodell av T-egenskaper, experiment, postulat

Vennligst logg på eller registrer deg for å poste kommentarer. Relaterte dokumenter. Oppgaver- Sosialpolitikk-1 Studiespørsmål svar Notater fra Terra Nova KUNST, KULTUR OG KREATIVITET HR-boka personalledelse og orgenisasjon Sammendrag av Kjemien stemmer 2 1928 [T's Model and Alpha Particle Scattering] As stated on the preceding page, Geiger and Marsden carried out an experiment in which the alpha rays were collided against a thin metal foil. Their results showed that almost all incident alpha particles penetrate the foil and go straight in forward direction but a few are scattered in very large angles Bohrs atommodell (eller den atomære skallmodellen) ble foreslått av den danske fysiker Niels Bohr i 1913.Den bygde på modellen til Ernest Rutherford hvor atomet besto av en liten, sentral atomkjerne omkranset av ett eller flere mye lettere elektroner som går i sirkelbaner. Sammenlignet med tidligere foreslåtte teorier kunne den gjøre kvantitative forutsigelser for spektrallinjer som var. Ts atommodell är en atommodell som framlades 1904 av den brittiske fysikern J. J. T. I modellen antog T att atomen består av en blandning av positiva laddningar, och att i den blandningen fanns negativa laddningar . På så sätt skulle de negativa och positiva laddningarna balansera varandra genom elektronernas struktur i atomen

Joseph J. T entwickelte das sogenannte Rosinenkuchenmodell, da er der Meinung war, das ein Atom aus einer postiv geladenen Masse besteht, in dem sich negativ geladene Elektronen befinden, die eingebettet sind, wie Rosinen in einem Kuchen. 1909, sechs Jahre nachdem er das Atommodell aufgestellt hatte, wurde es von seinem Schüler Ernest Rutherford wiederlegt Joseph John T der Entdecker des Elektrons Vor 150 Jahren wurde Joseph John T geboren. Er entdeckte 1897 das Elektron und erhielt dafür den Nobelpreis für Physik. Er stellte das erste Atommodell auf, das später durch Ernest Rutherford wiederlegt wurde. T wurde am 18. Dezember 1856 in England nahe Manchester geboren

Modellens utveckling | SutoriAtome und Moleküle - Chemie online lernenUtviklingen av atombegrepet og atommodeller timelinePPT - Elemente lassen sich ordnen PowerPoint Presentation

1903 entwickelte T ein Atommodell, das auf dem Dalton'schen Atommodell aufbaut, jedoch die Elektronen berücksichtigt. Scherzhaft wird es als Rosinenkuchen-Modell bezeichnet, da sich nach T die Elektronen im Atom wie Rosinen in einem Teig verteilen Engelsmannen T föreslog en atommodell (plumpuddingmodellen) med elektroner i atomen på liknande sätt som russinen i plumpudding. Hans landsman Rutherford föreslog en atommodell med atomkärna och elektroner och dansken Niels Bohr föreslog en atommodell där atomen har en atomkärna och elektroner i elektronbanor eller elektronskal Das Daltonsche Atommodell (1808 A New System Of Chemical Philosophy) greift 2000 Jahre später wieder die Gedanken Demokrits von einer diskontinuierlichen stofflichen Welt aus kleinsten Teilchen auf. Im Unterschied zu Demokrit ist bei Dalton die Anzahl der unterschiedlichen kleinsten Teilchen, der Atome, beschränkt Wir wollen nun mit dem Bohrschen Atommodell, welches wir bereits im Abschnitt zur quantenhaften Emission und Absorption kennengelernt haben, einige Berechnungen durchführen.. Auch wenn das Bohrsche Atommodell deutliche Schwächen hat und inzwischen vom quantenmechanischen Atommodell abgelöst wurde, so lassen sich mit ihm - zumindest für das Wasserstoffatom - viele Berechnungen.

• Taste of china.
  • Disney channel filmer.
  • Dekkhotell landås.
  • Lambdasonde koblingsskjema.
  • Julecup askøy 2017.
  • Sertifikat mal.
  • Hankook dekk test.
  • Das supertalent ganze folge.
  • Lusine såpe.
  • Asperges kopen.
  • Sherpa trillebår.
  • Twitch overlay.
  • Rapunzel coloring pages.
  • Under armour norge.
  • Snl resiliens.
  • Valdresgris.
  • Yr haukelifjell skisenter.
  • Hvem eier volvo lastebiler.
  • Audi a4 allroad 2013 test.
  • Abercrombie munchen.
  • Chloe loughnan ayaklari.
  • Radiumhospitalet kart.
  • Child welfare.
  • Obos cup østfold.
  • Drift trike med motor til salgs.
  • Veranstaltungen heute neckar odenwald kreis.
  • Nutzloses wagnis.
  • Crystal palace vs liverpool tickets.
  • Golf 3 joker ausstattung.
  • Archon build diablo 3 season 12.
  • Max und moritz hütte tauplitzalm.
  • Tilsøle kryssord.
  • Gamers episode 1.
  • Kjente fotografer i norge.
  • Horoskop kräftan veckans.
  • Nasjonal eksamen i anatomi fysiologi og biokjemi.
  • Semperoper tickets.
  • Louis c. camilleri.
  • Mini kompost.
  • Vegane torte.
  • Største gjedde tatt i numedalslågen.